Sunday, April 24, 2022

კომპლექსური დავალება. მე-9 კლასი

 

 

 

(თემატური ბლოკი:I თემატური ბლოკი, ადამიანი და მისი ცხოვრება

საათების საორიენტაციო რაოდენობა:

 

09.02.  -პერსონაჟის დღიური.      18.02-რა იქნებოდა, რომ..

 

კლასი: IX

თემატური საკვანძო შეკითხვა:

·         რა განსაზღვრავს ადამიანის ცხოვრებას- მისი პირადი არჩევანი თუ სხვა ფაქტორი(აღზრდა, გარემო, ბედისწერა, ხასიათი, სხვ.)

·         როგორ შეიძლება გავუმკლავდეთ ცხოვრებისეულ პრობლემებს?

·         როგორ, რაში ვლინდება ადამიანის შინაგანი ბუნება?

·         რატომ და როგორ მოგვითხრობს ლიტერატურა ადამიანის ცხოვრების გზაზე? რა მიმართებაა ადამიანებს/პერსონაჟებსა და რეალურ ცხოვრებას/ადამიანებს შორის?

თემატური მკვიდრი წარმოდგენები:

·         კონკრეტული ადამიანის სახეს განსაზღვრავს ეპოქა (კულტურა);

·         ადამიანის ცხოვრებაზე , ცხოვრებისეულ გამოცდილებაზე მოგვითხრობს განსხვავებული ტიპისა და ჟანრის ტექსტები.

·         ცხოვრებისეულ გამოცდილებაზე შექმნილი ლიტერატურის უკეთ გასაგებად , მასზე აზრის გამოსახატად შემიძლია გამოვიყენო პირადი გამოცდილება, ნასწავლი ლიტერატურის ცოდნა.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება/ მაკროცნებასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

კომპლექსური დავალებები

(დასახელება)

სამიზნე ცნებები და ქვეცნებები

საკითხი

საკვანძო შეკითხვები

დავალება  1.

 დღიურის დაწერა

 

 კომპოზიცია - თემა, მთავარი იდეა, სიუჟეტი, მთავარი პერსონაჟი; მოქმედების დრო და ადგილი;

ენობრივ–გამომსახველობითი საშუალებები – მხატვრული სტილის ენობრივი ფიგურები

სტრატეგიები - მეტაკოგნიტური სტრატეგიები.

დღიურის დაწერა ნუგზარ შატაიძის მთავარი პერსონაჟის ცხოვრების მიხედვით

როგორ შევქმნა  მთავარი პერსონაჟის, დღიური?როგორ წარმოვაჩინო მისი ხედვის კუთხე დღიურის ჩანაწერების მეშვეობით? როგორ გავითვალისწინო პერსონაჟთან დაკავშირებული მინიშნებები დღიურის შედგენისას?

 

დავალება 2. რა იქნებოდა, რომ...

 

 

 

კომპოზიცია-პერსონაჟი, იდეა

კონტექსტი- ეპოქა, დრო

ჟანრი-არამხატვრული, ხედვის კუთხე

საკომუნიკაციო  სიტუაცია- (ადრესანტს, ადრესატს). 

 ინტერვიუერი, რესპოდენტი

 

 

წერილობითი ნამუშევრის შექმნა  ნაწარმოების სიუჟეტის  შეცვლით წარმოიდგინეთ და წერილობით გადმოეცით, როგორ შეიცვლებოდა ნაწარმოების სიუჟეტი, თუკი ერთ-ერთი პერსონაჟი მამა სხვაგვარად მოიქცეოდა

 

როგორ შევცვალო ნაწარმოების სიუჟეტი  ? როგორ  წარმოვაჩინო პერსონაჟის ხედვის კუთხე? როგორ გავითვალისწინო პერსონაჟთან  დაკავშირებული  მინიშნებები

 

 

 

 

 

 

 

 

საკითხი

კომპლექსური დავალების პირობა -საკითხი: ნაწარმოებისა და ფილმის  მთავარი პერსონაჟი ბიჭის( თედოს )დღიურის დაწერა

 

 

ცნებები/ქვეცნებები

კომპოზიცია - თემა, მთავარი იდეა, სიუჟეტი, მთავარი პერსონაჟი; მოქმედების დრო და ადგილი;

ენობრივ–გამომსახველობითი საშუალებები – მხატვრული სტილის ენობრივი ფიგურები

სტრატეგიები - მეტაკოგნიტური სტრატეგიები.

საკვანძო შეკითხვა / შეკითხვები

როგორ შევქმნა  მთავარი პერსონაჟის, დღიური?როგორ წარმოვაჩინო მისი ხედვის კუთხე დღიურის ჩანაწერების მეშვეობით? როგორ გავითვალისწინო პერსონაჟთან დაკავშირებული  მინიშნებები დღიურის შედგენისას?

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების პირობა

მოირგეთ პერსონაჟის  როლი და ტექსტში არსებული მინიშნებების გათვალისწინებით, დაწერეთ ჩანაწერები მისი პირადი დღიურისთვის. გახსოვდეთ, რომ დღიურში წარმოდგენილი უნდა იყოს ინფორმაცია, რომელიც ტექსტში პირდაპირ არ არის მოცემული და ასახავს პერსონაჟის სახის თქვენეულ გაგებას.

წერისას დაიცავით ენობრივი ნორმები და პუნქტუაციის წესები.

 

ნამუშევარში წარმოაჩინეთ:

Ø  ნაწარმოებშიგადმოცემულიამბები/მოვლენერჩეული პერსონაჟის  ხედვის პერსპექტივიდან;

Ø  პერსონაჟის სურვილები, დამოკიდებულებები, აზრები, შინაგანი სამყარო (ემოციები, გრძნობები), მოტივაცია, დასკვნები, შეფასებები;

Ø  პერსონაჟის მიმართება ნაწარმოების თემასთან, მხატვრულ კონფლიქტთან, მთავარ იდეასთან;

Ø  დღიურის ჟანრობრივი მახასიათებლების ცოდნა;

 

ნამუშევრის პრეზენტაციისასისაუბრეთ:

 

·         რატომ ფიქრობთ, რომ თქვენი ნამუშევარი დღიურია (ჟანრი);

·         რა მინიშნებებს დაეყრდენით  დღიურის შედგენისას და რატომ (კომპოზიცია);

·         რა ახალი ნიუანსებით გაამდიდრეთ პერსონჟის სახე- ა აღმოაჩინეთ ახალი პერსონაჟის, შესახებ (კომპოზიცია). 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები (რესურსები, აქტივობები):

  • როგორ, რა ფორმით უნდა წარმოვაჩინო საკუთარი ცოდნა შესასწავლ საკითხთან დაკავშირებით?

 

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

აქტივობა 1. წინარე ცოდნის გააქტიურება

აქტივობა 2. დავალების მოთხოვნების გაცნობიერება

 

 

სამიზნე ცოდნის (დეკლარატიული, პირობისეული, პროცედურული) კონსტრუირებაზე ორიენტირებული შეკითხვები

ოგორ ავაგო დღიური ისე ,რომ გადმოვცე პერსონაჟის სურვილები, დამოკიდებულებები, აზრები, შინაგანი სამყარო (ემოციები, გრძნობები), მოტივაცია, დასკვნები, შეფასებები;

რა სტრატეგიები გამოვიყენო,რომ გადმოვცე პერსონაჟის სურვილების მიმართება ნაწარმოების თემასთან, მხატვრულ კონფლიქტთან, მთავარ იდეასთან;

 

                                                                                         

 

II ეტაპი: კომპლექსური დავალების განხორციელება

 

 

 

 

 

ავტორის დამოკიდებულება პერსონაჟისადმი

 

 

 

ჩემი დამოკიდებულება პერსონაჟისადმი

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესში მასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვების ბანკი (შეარჩიეთ საჭიროებისამებრ):

 

 

  • აღწერეთ, როგორ წარიმართა დავალებაზე მუშაობის პროცესი, რა ნაბიჯები გადადგით, რა თანამიმდევრობით;
  • რა დაბრკოლებებს წაააწყდით დავალებაზე მუშაობის პროცესში? როგორ გადაჭერით? რატომ ვერ გადაჭერით? როგორ მოიქცევით მომავალში, რომ მსგავსი პრობლემა გადაჭრათ? რცა გაგიძნელდათ, რა გაგიადვილდათ? რატომ?
  • მსგავსი ფორმის ან შინაარსის დავალება სხვა დროს თუ შეგისრულებიათ? მსგავსი  სტრატეგიები გამოგიყენებიათ?
  • რა ძლიერი და სუსტი მხარეები გაქვთ დავალების კრიტერიუმებთან მიმართებით? რამ  შეგიწყოთ  წინსვლაში ხელი? რამ შეგაფერხათ?
  • თქვენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომმა მიიპყრო ყველაზე მეტად თქვენი ყურადღება? რატომ? რით?
  • რას გააკეთებდით  იწყებდეთ დავალებაზე მუშაობას?

 

 

 

 

                                 

 

 

 

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

 

 

 

 

კომპლექსური დავალების პირობა-საკითხი;

 

 

წერილობითი ნამუშევრის შექმნა ნაწარმოების (‘’მოგზაურობა აფრიკაში’’)სიუჟეტის შეცვლით.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

წარმოიდგინეთ და წერილობით გადმოეცით, როგორ შეიცვლებოდა ნაწარმოების სიუჟეტი, თუკი ერთ-ერთიპერსონაჟი მამა სხვაგვარად მოიქცეოდა

წერისას გამოკვეთეთ აბზაცები, დაიცავით ენობრივი ნორმები და პუნქტუაციის წესები.

 

ნამუშევარში:

Ø  შეცვალეთ შერჩეული პერსონაჟის ქცევა მინიშნებების გათვალისწინებით, რომლებიც მოცემულია ტექსტში ამ პერსონაჟთან დაკავშირებით;

Ø  შეცვალეთ სიუჟეტიპერსონაჟისშეცვლილი ქცევის გათვალისწინებით.

 

ნამუშევრის პრეზენტაციისას ისაუბრეთ:

·         რამდენად და როგორ შეიცვალა სიუჟეტი პერსონაჟის ქცევის შეცვლით (კომპოზიცია);

·         რამდენად და როგორ შეიცვალა/არ შეიცვალა თხზულების თემა ან იდეა პერსონაჟის და სიუჟეტის ცვლილებით (კომპოზიცია);

·         რა აღმოაჩინეთ ახალი/რა დასკვნა გამოიტანეთ პერსონაჟის, სიუჟეტის, თემისა და მთავარი იდეის ურთიერთმიმართების შესახებ (კომპოზიცია).

 

კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპზები (რესურსები, აქტივობები):

  • როგორ, რა ფორმით უნდა წარმოვაჩინო საკუთარი ცოდნა შესასწავლ საკითხთან დაკავშირებით?

 

 

I ეტაპი: კომპლექსური დავალების გაცნობა

აქტივობა 1. წინარე ცოდნის გააქტიურება

აქტივობა 2. დავალების მოთხოვნების გაცნობიერება

 

 

 

  როგორ ავაგო ნაწარმოები ისე რომ მამა გახდეს ძირითადი ფიგურა, რომელიც მთლიანად შეცვლის  პერსონაჟის ცხოვრებას.

 

 

რა სტრატეგიები გამოვიყენო რომ გადმოვცე პერსონაჟის(მამის) მიმართება ნაწარმოების თემასთან, იდეასთან.

 

 

სამიზნე ცოდნის (დეკლარატიული, 

 პირობისეული, პროცედურული)

კონსტრუირებაზე

ორიენტირებული შეკითხვები

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II ეტაპი. კომპლექსური დავალების განხორციელება

 

 

 

კომპლექსური დავალების პრეზენტაციის პროცესში მასწავლებლის მიერ დასმული შეკითხვების ბანკი (შეარჩიეთ საჭიროებისამებრ):

 

 

  • აღწერეთ, როგორ წარიმართა დავალებაზე მუშაობის პროცესი, რა ნაბიჯები გადადგით, რა თანამიმდევრობით;
  • რა დაბრკოლებებს წაააწყდით დავალებაზე მუშაობის პროცესში? როგორ გადაჭერით? რატომ ვერ გადაჭერით? როგორ მოიქცევით მომავალში, რომ მსგავსი პრობლემა გადაჭრათ? რა გაგიძნელდათ, რა გაგიადვილდათ? რატომ?
  • მსგავსი ფორმის ან შინაარსის დავალება სხვა დროს თუ შეგისრულებიათ? მსგავსი  სტრატეგიები გამოგიყენებიათ?
  • რა ძლიერი და სუსტი მხარეები გაქვთ დავალების კრიტერიუმებთან მიმართებით? რამ  შეგიწყოთ  წინსვლაში ხელი? რამ შეგაფერხათ?
  • თქვენი თანაკლასელის რომელმა ნაშრომმა მიიპყრო ყველაზე მეტად თქვენი ყურადღება? რატომ? რით?
  • რას გააკეთებდით  იწყებდეთ დავალებაზე მუშაობას?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

მაკროცნება და მასთან დაკავშირებული კრიტერიუმი:

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment